donderdag 12 november 2009

Gegratineerde mosselen met kruidenboter




Dit recept moet ik wel nu hier achteraan plaatsen. Gegratineerde mosselen zijn een overheerlijk voorgerecht. Ik maak het echter niet als ik geen mosselen heb gegeten. De mosselen die ik overhoud na het eten bewaar ik in wat vocht in een bakje in de koelkast. Bewaar ook wat van de mooiste schelpen in een bakje (de helft van de schelpen van het aantal mosselen dat je hebt). Bewaar ook een stuk van het stokbrood. Zo kan ik de volgende dag heerlijk van deze gegratineerde versie genieten.

Ingrediënten

- zelfgemaakte kruidenboter
- 150 gram geraspte gruyère of een andere pittige kaas
- stokbrood of geroosterd witbrood of paneermeel
- evt. nog wat extra peterselie

Bereidingswijze

Verwarm de grill. Breek de schelpen en was ze. Leg de schelpen in een ovenschaal. Leg in elke schelp een mossel met daarop een stukje kruidenboter. Bestrooi lichtjes met paneermeel of de broodkruim. Leg er een beetje kaas op. Zet de schoteltjes onder de hete grill (of in een hele hete oven) tot het paneermeel mooi goudbruin is. Je kunt de boter ook laten smelten en er dan een compleet mengsel van maken. Ik roer dan de boter, het broodkruim en de kaas door elkaar en leg dat op de mossel.


Het makkelijkste blijft het stuk stokbrood van de dag ervoor. Dat is nu keihard en in je keukenmachine wordt dit prima broodkruim. Heb je de mosselen met frites gegeten neem dan wat witbrood. Als ik witbrood of stokbrood over heb dan laat ik het hard worden (in de oven) en dan maal ik het door m'n keukenmachine. Het broodkruim bewaar ik in een hersluitbaar zakje in de vriezer en dan heb ik altijd paneermeel bij de hand.
Gruyére is trouwens niet verplicht hoor, ik gebruik vaak gewoon belegen als ik niet veel tijd heb.

Had je nu geen zin om de kruidenboter te maken. Gebruik dan gewoon wat roomboter, een geperst teentje knoflook en wat peterselie en maak het zoals hierboven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten